Mindfulness Polska
Mindfulness Polska
Wróć

Artykuły (Internet & Gazety)

Mindful Eating for a Healthier Brain-Gut Connection
Mindful
Jennifer Wolkin

Artykuł zaczyna się stwierdzeniem, że nasz mózg i nasze "flaki" są w nieustannym dialogu, co wpływa zarówno na naszą kondycję fizyczną jak i psychiczną. Autorka pisze o mikroflorze bakteryjnej, o tym, że to co bierzemy do ust bezpośrednio wpływa zarówno na mózg jak i układ pokarmowy. To z kolei wpływa na "dysbiozę" czyli stan organizmu, w którym występują zaburzenia w normalnej florze bakterii i grzybów, które zamieszkują jelita. "Bezmyślne spożywanie pokarmów" może wywoływać spustoszenie w naszym organizmie, podwyższając poziom hormonów stresu i wywołując niewłaściwe działanie układu pokarmowego - czyli  także mózgu.

Co innego jeżeli będziemy jeść UWAŻNIE. I tu pojawia się 5 wskazówek co robić aby jeść uważniej - po to aby odżywiać mózg i układ pokarmowy:


ZADAWAJ PYTANIA


  • dlaczego TERAZ jem? - czy jestem głodna/y, czy mam zachciankę czy jem z innego powodu?
  • co TERAZ jem - czy wybór tego co jem będzie wspierał w jakiś sposób moją kondycję psychofizyczną czy moje ciało i umysł będą żałowały tego wyboru?
  • co jeszcze robię w trakcie jedzenia - czy jedząc czytam jednocześnie jakiś artykuł, oglądam telewizję albo rozmawiam?


I tu zdanie: Daj sobie pozwolenie na to aby tylko i wyłącznie jeść w danej chwili.


BĄDŹ WDZIĘCZNA/BĄDŹ WDZIĘCZNY


  • niezależnie od tego co masz zamiar teraz zjeść daj sobie chwilę na poczucie wdzięczności za to, że możesz to zjeść - podziękuj wszystkiemu i wszystkim, dzięki którym możesz teraz zjeść to co stoi przed Tobą


ŻUJ, A NASTĘPNIE ŻUJ PONOWNIE


  • dzięki temu pomagasz  organizmowi wchłonąć jak najwięcej składników odżywczych z pożywienia, krótko mówiąc maksymalnie wykorzystujesz to co jesz


"OBIADUJ"


  • pozwalaj sobie czuć różne aromaty, konsystencje, smaki tego co jesz zamiast gryzienia kęs po kęsie i po prostu połykania tego to jesz


ANGAŻUJ UWAGĘ


  • umysł nieustannie wędruje - wynika to z prostego faktu - bycia człowiekiem. W trakcie jedzenia, gdy zauważysz jakąś umysłową "paplaninę", wewnętrzne komentarze spróbuj - bez osądzania- kieruj uwagę z powrotem na doświadczenie jakim jest spożywanie pokarmu - na nowo doświadczając jedzenia wszystkimi zmysłami.


tłum. Agnieszka Guzicka

Wróć
Szanowny Użytkowniku,
Zanim zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych - więcej na temat RODO i naszej polityki prywatności.
Jeśli akceptujesz powyższe - kliknij - ZGADZAM SIĘ
Możesz też odmówić zgody - prosimy wówczas o opuszczenie naszej strony.
DZWONECZEK UWAŻNOŚCI
Dzwoneczek Uważności to newsletter, w którym chcemy dzielić się z Tobą tym co nas inspiruje oraz zachwyca w mindfulness - uważności. Pojawia się nieregularnie. Jeżeli chciałabyś/chciałbyś go otrzymywać zapisz się podając swój adres mailowy.
KONTAKT@MINDFULNESSPOLSKA.PL
TEL: +48 606 699 106
BĄDŹMY W KONTAKCIE
ZOSTAW WIADOMOŚĆ
Zostaw wiadomość a odpiszemy najszybciej jak to będzie możliwe. Dziękujemy
* pola wymagane
Do góry