STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. SZCZEGÓŁY ZNAJDZIESZ W ZAKŁADCE POLITYKA PRYWATNOŚCI. ZGADZAM SIĘ
MINDFULNESS

"Mindfulness" wywodzi się z sanskryckiego słowa "smrti" – pamiętanie, przypominanie sobie. W języku angielskim ma wiele synonimów: "wakefulness" (czujność), "attention" (uwaga, zainteresowanie), "alertness" (gotowość), "observation" (obserwacja), "consciousness" (przytomność), "awareness" (świadomość). Jednym z piękniejszych i bardziej trafnych porównań jest angielskie słowo "relationality", którego często, w kontekście mindfulness, używa Jon Kabat Zinn.

W języku polskim brak odpowiedniego, oddającego rzeczywistość, tłumaczenia tego słowa. Najczęściej, mindfulness określa się jako "uważną obecność", "pełną obecność" czy też "uważność" a najczęściej powtarzanym cytatem są ponownie słowa Jona Kabat-Zinna:

“Uważność oznacza bycie skoncentrowanym w określony sposób: świadomie, tu i teraz, bez wartościowania i osądzania.”

Ale definicji Mindfulness = Uważności jest tyle ilu jest autorów tych definicji i to jest właśnie piękne - bo każdy z nich mówi o tym samym a jednak nieco inaczej. Bo tak naprawdę każdy z nas doświadcza jej na swój, niepowtarzalny sposób, ubierając potem to doświadczenie w swoje, niepowtarzalne słowa, z których można nieustannie czerpać.

Gill Hasson na przykład o mindfulness mówi tak:

“Może się wydawać, że bycie uważnym wymaga całkowitego opróżnienia umysłu, czyli pozbycia się myśli i emocji, które w nim w tej chwili istnieją, i przeniesienia się w inny stan świadomości. Tak jednak nie jest i nie trzeba przenosić się w jakieś inne, lepsze miejsce. Uważność nie wymaga skomplikowanych praktyk medytacyjnych. Nie chodzi w niej o to, by mieć pusty umysł lub tłumić myśli i uczucia (...). Uważność to takie przeżywanie życia, które sprawia, że jesteś obecny tu i teraz (...). Uważność to życie W DANEJ CHWILI,a nie życie chwilą. Gdy żyjesz chwilą, nie liczą się skutki. Robisz coś, by poczuć się dobrze teraz, w tym momencie. Często jednak ze zdziwieniem odkrywasz, że z takiego postępowania wynikają konsekwencje, które musisz ponieść. Gdy natomiast ŻYJESZ W DANEJ CHWILI, wiesz, że prowadzi cię ona ku następnej chwili; że życie to seria połączonych ze sobą chwil. Podejmujesz świadome decyzje - wynikające z twoich przekonań i wartości - i bierzesz odpowiedzialność za swoje wybory”

Dla mnie (Agnieszki) mindfulness to tak naprawdę wolność. To przestrzeń na świadome odpowiadanie życiu w całym jego bogactwie, zamiast reagowania na nie w sposób nawykowy, automatyczny, najbardziej znany, lecz niekoniecznie najbardziej mądry czy też wspierający, dla nas, ludzi. Ale to także POWRÓT DO DOMU - DO SIEBIE! 

Przepięknie o Mindfulness mówią Florence Meleo-Meyer (dyrektorka  programu Train-the-Trainer, który realizowany jest w Oasis Institute for Mindfulness-based Professional Education and Training i Saki Santorelli) (dyrektor wykonawczy The Center for Mindfulness) - posłuchaj.



jak trenować mindfulness

Mindfulness możemy w sobie rozwinąć poprzez regularny trening. Może on przybierać różne formy. Może być to "trening codzienności", wykonywany każdego dnia i w każdej chwili. Tak naprawdę wszystko możemy robić uważnie - budzić się o poranku lub kończyć dzień wieczorem, myć zęby, żegnać się z bliskimi tuż przed zaśnięciem czy witać ich o poranku. Wystarczy, że zdecydujemy całą uwagę skierować na tą chwilę życia. Bardzo proste. Jednak, jak to mówi Jon Kabat-Zinn - mimo, że proste nie jest to łatwe.

Niełatwe jest przede wszystkim pamiętanie o byciu uważnym/uważną - wszystko z powodu dość "zautomatyzowanego" trybu działania = trybu życia. Najczęściej w ogóle nie jesteśmy w bieżącym, aktualnym życiu obecni. Z reguły jest nas pełno w tym co już się wydarzyło, albo w tym co, przewidujemy, że dopiero się wydarzy. Dosyć rzadko przychodzi nam do głowy myśl "a jak jest teraz"? , "jak się tak naprawdę mam w tej chwili życia"? "co teraz jest żywe, najbardziej prawdziwe"? 

Aby pamiętać o tej chwili swojego jedynego życia warto więc regularnie uważność trenować. Daje to szansę aby uważność na stałe zakorzeniła się i stała się wsparciem w codziennym życiu. 

Nie bez przyczyny Jon Kabat-Zinn napisał kiedyś:

“Jak to niebawem zobaczysz, sama intencja praktykowania w sposób delikatny, lecz konsekwentny - bez względu na to, czy danego dnia masz na to ochotę, czy nie - jest rodzajem dyscypliny o uzdrawiającym działaniu. Bez takiej motywacji, szczególnie na początku drogi, uważność z trudem zapuszcza korzenie i z trudem staje się czymś więcej niż pewną koncepcją lub wyobrażonym scenariuszem niezależnie od tego, jak bardzo atrakcyjna filozoficznie może nam się wydawać.”


MINDFULNESS NIE JEST...




POSŁUCHAJ O MINDFULNESS

I znowu Jon Kabat-Zinn mówi o Mindfulness:




CHCIAŁABYŚ/CHCIAŁBYŚ ZATRZYMAĆ SIĘ NA CHWILĘ I DOŚWIADCZYĆ MEDYTACJI MINDFULNESS?
Zapraszamy Cię na otwartą praktykę mindfulnessSprawdź terminy


DZWONECZEK UWAŻNOŚCI
Dzwoneczek Uważności to newsletter, w którym chcemy dzielić się z Tobą tym co nas inspiruje oraz zachwyca w mindfulness - uważności. Pojawia się nieregularnie. Jeżeli chciałabyś/chciałbyś go otrzymywać zapisz się podając swój adres mailowy.
KONTAKT@MINDFULNESSPOLSKA.PL
TEL: +48 606 699 106
BĄDŹMY W KONTAKCIE
ZOSTAW WIADOMOŚĆ
Zostaw wiadomość a odpiszemy najszybciej jak to będzie możliwe. Dziękujemy
Do góry